maandag 29 juni 2009

Trans Germany

Vorige week had ik een trainingsweek ingepland om een beetje mtb conditie op te doen. Meedoen aan de Trans Germany leek me een goed plan! De kilometers en hoogtemeters die we te verwerken krijgen passen bij mijn capaciteiten.. Maar al gauw blijkt dat gewoon meerijden om uit te doen niet echt een optie is. Hier wordt gevlamd!!! Ongelooflijk welke snelheden hier geproduceerd worden, dit had ik nog niet gezien. Ook het deelnemersveld is van Europees top-niveau, bij de vrouwen zijn zelfs de 10 eerste van dit niveau!! De volgende 10 van Duits topniveau en dan nog enkelen zoals ik maar met lichamen die er veel beter afgetraind uitzien. In totaal 32 vrouwelijke deelneemsters en toch weeral redelijk wat Belgen, zon 12-tal. Bij de mannen is Thomas Dietsch (Frans kampioen) titelverdediger.

Erbach - Frammersbach
103,02 km - 2151hm - 3:50 - gem: 21,39 - plaats 22

Dag 1 ben ik enorm overdonderd van de professionaliteit van deze race, de teams die hieraan deelnemen staan allemaal opgesteld aan de start; cube, shimano, craft, ... met fietskes waar ik alleen maar van kan dromen. Maar goed ik wil niet te veel onder doen en haal alles uit de kan om mijn goeie benen te tonen, meer dan 21 gemiddeld, ik ben best tevreden tot ik zie dat ik slechts 22ste ben op de 32 deelneemsters, bedroevend voor zo'n goede tijd. (tijden zijn inclusief eetpauzes)


Frammersbach - Bischofsheim - 82,88 km - 2026 hm - tijd 5:03 - gem 16,41 - plaats 25

Na die eerste dag heb ik geleerd dat het belangrijk is om samen te rijden, hier is wieltje zuigen echt wel belangrijk omdat het vooral tegen dewind is en de weg voornamelijk pistes zijn, niet echt veel technische stukken. Maar omdat ik gisteren volledig alleen had gereden, had ik mijn benen serieus opgeblazen, vandaag koos ik dan de bus, mooi in het wiel blijven hangen, maar bij momenten was het iets te traag, maar ik had echt geen zin om weer alleen tegen de wind te beuken...

Bischofsheim - Oberdorf - 93,89 km - 2586 hm - tijd 6:11 - gem 15,18 - plaats 23

Vandaag de dag met de meeste hoogtemeters, dus krachten sparen en overleven!! Wondermooi parcours met véél tegenwind.

Obersdorf - Bad Steben - 121,44 km - 2369 hm - tijd 6:30 - gem 18,68 - plaats 19

Vandaag ga ik er een lap op geven, vanin het begin probeer ik met een groepje vrouwen mee te rijden, maar tis telkens weer sprinten na elke bocht elke maneuver om me in dit groepje te handhaven, vooral de eerste 30 km zijn ongelooflijk zwaar, maar ik hou vol!! Nadeel is wel dat er geen tijd genomen wordt om te bevoorraden, deels van deze vrouwen krijgen bevoorrading onderweg door hun team, ik probeer telkens mijn drinkbus te vullen een paar repen te pakken en dan terug aan te sluiten, maar dit is zwaar.. Door een stuk wortelrijden door het bos, valt mijn ketting eraf, en daar gaat mijn groepje ik krijg het gat niet meer dicht, en na deze technische passage van 15 km over de wortels te dokkeren doen mijn armen enorm pijn, ik besluit de laatste 50 km alleen te rijden, maar dat scheelt wel veel in tijd, de eerste 80 km had ik nog een gemiddelde van 21.. in totaal heb ik slechts 7 minuten stilgestaan op en etape van meer dan 120 km... Bij de aankomst staan er broodjes met gerookte zalm op ons te wachten, hmmm!!! dat maakt je dag weeral goed. Maar zoals dagelijkse gewoonte moet het pleps zijn fietske zelf gaan afspuiten en kuisen, en in dit koude weer is dat geen pretje, na 45 Minuten aanschuiven ben ik volledig bevroren, het gevoel is volledig uit mijn handen...

Bad Steben - Schöneck - 99,86 km - 2070 hm - tijd 5:53 - gem 16,97 - plaats 18

Dit was voor mij absoluut de zwaarste, volledig verzuurd van gisteren probeer ik te overleven... maar ik ben gelukkig niet alleen :-)

Een dagbeschrijving uit deze week: Na een nachtje slapen in een sporthal met zo'n 150 man (en het zijn vnl mannen) op een veel te dun matteke, op een sportvloer die meegeeft wat geweldig is om te volleyballen maar niet telkens er iemand opstaan om te plassen je meewiegt. De eerste staan om half 6, 6 uur op????? Ontbijt is pas om 7 uur.. Ontbijt is altijd goed in orde, daarna nog een half uurtje liggen op de slaapzak, aankleden, pot broekzalf bij de hand, alles inpakken, bagage in de camion en ons naar de start begeven. Aldaar minstens een half uur in startbox klaarstaan, kou, nat... muziek 'high way to hell' het startschot!!! sprinten de eerste 20 km om een goede plaats te hebben, de benen volledig opblazen, puffen, zwaar, weeral TE overmoedig, effe recupureren, AARDBEIENTAART aan de bevoorrading (was éénmalig), vlammen, elke dag minsten een keer over de 70 km/u, vandaag zelfs op een offroad gravelpadje, 1 meter achter mijn voorganger, gene schrik meer om te vliegen, tis al een gewoonte geworden... aankomen, zoveel mogelijk broodjes verorberen, drinken, drinken!!! bevriezen aan de afspuitstand, op zoek naar het kampplaats dat telkens ergens 2 à 3 km HOGER ligt, blij dat we er weer geraakt zijn, soms koude douche, al die modderkleren uitwassen met de hand, plekje zoeken, benen masseren (zelf) effe relaxen & pastaparty, in begin heel lekker, maar nu kan ik gene pasta meer zien of rieken...

Schöneck - Oberwiesenthal - 78,39km - 1873hm - tijd 4:40 - gem 16,86 - plaats 20

Wondermooie etappe!!! prachtige klim op het einde, afdaling langs ski-piste, paar mooie singletracks, een lelijk accident onderweg :-( Maar zelf gelukkig nog steeds overeind gebleven ondanks de modder de wortels en soms toch wel technische stukjes, en af en toe afstappen...

Oberwiesenthal - Seiffen - 81,13 km - 779 hm - tijd 4:14 - gem 19,16 - plaats 13

Vandaag ga ik knallen, ik doe een poging om top 15 te rijden!! En yes geslaagd, de laatste lange klim rij ik tot mijn grote verbazing de 4 vrouwen er gewoon losjes af!!! Heerlijk gevoel nog 10 standhouden, maximumsnelheid gehaal van 74 op de weg, nog een laatste stukje klimmen @ 20% één kilometer voor het einde, champagne en de finish bereikt!!!

Totaal trans Germay
660,61 kilometer
14854 hoogtemeters
36:21 uren op de fiets
17,81 totaal gemiddeld inclusief pauzes
20 = eindranking

Wat me vooral is bijgebleven:

- De duitsers zijn echt mtb-liefhebbers, of beter gezegd zotten, overal stonden ze ons aan te moedigen... telkens als ik binnen reed had ik het gevoel bij de top 3 te zijn, applaus gejuig, ook bij slecht weer. Ook de passages door de dorpjes, geweldig, in passant een tandje groter schakelen om de supporters tevreden te stellen!!!

- 's Nachts op staan om te plassen: één nacht had ik het echt zwaar ik nam de trap naar beneden, maar de wc was op slot, dus moest ik op zoek naar een andere wc, die bleek 2 trappen hoger te zijn, amper geraakte ik daar, tussendoor zelfs even moeten pauzeren, zo' veruurde benen...

- 2 Belgen op het podium!! Bij de masters Hans Planckaert en de senior masters Rudi Geentjens, allebei een tweede plaats!

Geen opmerkingen: