donderdag 8 november 2007

Agat!!

'Agat!' Dit was het commando voor Arrakilly, onze olifant tijdens de olifantensafari. Man man wat was het zalig in Chitwan National Park. Vooreerst was het er zalig warm, tropisch! We hebben hier ook een Belgisch koppel uit Gent ontmoet die hetzelfde programma hadden, eigenlijk best wel leuk om onze ervaringen en avonturen te delen. De namiddag bij aankomst stond er een bezoekje aan het oude Terai-dorp op het programma.De Terai-people is de oorspronkelijke bevolking van de lager gelegen jungle die zich uitstrekt van west naar oost in Zuidnepal. Deze bevolking leeft van en voor de natuur. We bezoeken ook een klein museum waar de werktuigen, instrumenten en originele kledij ten toon worden gespreid. 's Avond genieten we van zonsondergang.
De volgende dag begint met een heerlijk ontbijt met daarna een kanotocht bij dichte mist wat prachtige taferelen opleverd, spijtig dat we geen krokodil konden spotten, maar wel vele exotische vogels. We stappen uit langs de oevers en gaan dwars de jungle door op zoek naar groot wild, helaas blijft het bij lingor aapjes, vogels en de typische vegetatie. ' s Namiddags dan de olifantentocht! Ik vond het geweldig op Arrakilly. We hebben wellicht de traagste van allemaal gekregen maar toch, zo hoog in de jungle heb je echt wel een zalig zicht, we zien herten, apen, een slang en een eenhoornige neushoorn, die we proberen te achtervolgen... zo traag is onze olifant dan toch ook weer niet, na klein 2 uur hotsen en botsen, pijnlijke billen en kont, verlaten we Arrakilly, nu zien we ook waarom ze zo traag was, ze had verdorie kweetniet wat voor X-benen. We brengen nog een bezoek aan de babyolifantjes en die zijn geweldig schattig, die slurfjes.. schattig, tis te zeggen deze babyolifantjes zijn een jaar oud en bij de geboorte wegen ze al 80 kilo! Een volwassen exemplaar weegt tussen de 4 en 5 ton. Nog een duikje in de rivier, waar we eerder op zoek waren naar krokodillen .. 's Avonds gaan we wat cultuur opsnuiven in het dorpscentrum waar verschillende Terai-dansen en vechtdansen worden opgevoerd, best wel mooi om naar te kijken. Het waren allemaal dansen opgevoerd daar de mannen en er waren er een paar bij die serieus met hun kontje konden schudden :-) Om het geheel wat te laten bezinken nog een paar coctails aan de rivier bij maanlicht...heerlijk!
Na deze 2 prachtige dagen besluiten we toch nog een dagje te blijven en Kelly en Jorge doen hetzelfde. We plannen nog een birdwatching in de vroege ochtend en daarna laten we ons dopen door de olifanten. Om elf uur worden de olifanten in de rivier gewassen en je kan dan mee op de rug zitten en nat gespoten worden, en ik kan u zeggen dat het serieus aankomt zo'n straal water. Ook zalig om op die rug te klimmen, ze liggen dan neer in het water en dan moet je dat vel beet nemen en er trachten op te kruipen, en dan zit je daar met je blote billen op dat eeltig harig vel van de olifant. Tot je er weer afgeschud wordt.. Nadien opdrogen en wat zonnen bij een heerlijke bananenlassi(=soort milkshake maar met yoghurt). De namiddag brengen we door op de fiets. We rijden naar het 20.000 meren natuurgebied. Ongeveer 15 km rijden, maar de fietsen hier zijn niet echt comfortabel te noemen, de mijne is minstens een maat of 5 te klein, mijn knieen komen tot tegen mijn stuur, Wim zijn zadel floept steeds naar achteren, maar ja, je kan niet alles verwachten he. We banen ons een weg door het verkeer en dan genieten we weer van een prachtig stuk natuur, waar we weer op dierenspotting gaan. Pas 's avonds als het donker is zijn we terug, uitgehongerd en voldaan, die extra dag was het echt waard!
Vandaag zijn we aanbeland in Pokhara na weeral een lange busreis van 6 uur. En het heeft hier verdorie hagelbollen geregend, de straten stonden meteen blank. In grote paniek toch gauw een poncho gekocht want we hadden ons niet voorzien op regen. Morgen vertrekken we dan voor een korte trek naar Tatopani, Poonhill en de hotsprings in Beni.

Onze Arrakilly met haar begeleider.

marlina zei

Ha de Veerle,

Eerlijk... ik ben jaloers...
Nie op het fysieke gedeelte van je reis, da's niks voor mij. Maar al de rest lijkt mij gewoonweg zalig!