zondag 25 november 2007

Durbar Square

Durbar Square KTM, het binnenplaatsje dat overvol met duiven zit.





Om onze laatste twee dagen te vullen besluiten we een dagje naar Durbar Square en Patan te gaan. We gaan ieders onze eigen weg, ik baan me een weg te voet door het drukke KTM naar Durbar Square in KTM. Dit is weer een plaats vol tempels met de de belangrijkste de Taleju tempel die dateert uit de 14 de eeuw en is toegewijd aan de godheid Taleju Bhawani. Veel tijd besteed ik niet meer aan de tempels want ik geraak er toch niet wijs uit en ik heb er bovendien al meer dan genoeg gezien. Ik wandel dan verder naar het centrum van Patan, dit is ten zuiden van KTM maar helaas even druk, ik had gehoopt hier wat meer rust te vinden. Dan maar naar het Durbar Square van Patan, en hier is het een pak rustiger. Na wat rondwandelen zet ik mij op een dakterrasje met een frisse lassi en geniet ik van het leuke zicht. De drukke verkopers onder mij, en het rustgevende zicht op de berg aan de andere kant. Tis de eerste de keer dat de bergen vanhieruit zo zichtbaar zijn, hoewel het bijna december wordt straalt de zon hier overdag nog geweldig, 's avonds daarentegen is het opmerkelijk frisser als onze eerste dagen in KTM.


Een overzicht op Patan Durbar Square, met de bergen op de achtergrond.

Een Nepalees in een van de werkateliers voor steenscultptuur.


De tweede dag hebben we al shoppend doorgebracht, een bezoekje aan de mountain hardware store, the real stuff. Je hebt hier ook veel namaakmerken, maar voor technisch materiaal weet ik graag wat ik koop en ook hier liggen de prijzen een stuk lager als bij ons, de moment dus voor de aankoop van een donsjasje en wat thermisch ondergoed. Verder nog wat afbieden bij de plaatselije marchant en waarschijnlijk weer te veel betaald, maar we laten het niet aan ons hart komen en we pakken er nog ene op een welgeslaagde vakantie!

Wim met een Thibetaanse pint! Lijkt wat op Chang de Nepalese variant, warm zuur bier!

Geen opmerkingen: